måndag 16 december 2013

Mitt Bildarbete

Jag fick min ide genom att kolla runt på olika bilder på internet. Sedan funderade jag hur jag skulle måla den. Jag kom då fram till att den var väldigt svår att rita eller måla så jag jobbade med den i olika redigeringsprogram istället. På så sätt fick jag mina idéer på vad jag kunde göra med bilden.
Jag har arbetat bra under lektionerna, dock försvann 2 lektioner när jag skulle försöka redigera ett öga, men det blev inte så bra. Därför tog jag in tid på de andra lektionerna för att jag skulle kunna honna göra min bild.
Jag är nöjd med min bild som jag gjorde, jag är speciellt nöjd över redigeringen och tillägget av färg i älvvingarna. Bilden blev gladare genom att lägga till färger, och göra bilden ljusare.
Jag hade kunnat använda de lektionerna där jag redigerade ögat, men det kunde jag ju inte veta i förhand, men jag lärde mig av misstaget. 
Jag vill uttrycka att det hänt någonting med älvan som sitter på stenen, som gjort henne ledsen. Älvan som fanns i bilden från början vet inte riktigt vad hon ska göra. Jag ville göra bilden gladare, och ljusare än den var från början eftersom originalet utspelade lite rädsla.

Före:





























Efter

onsdag 11 december 2013

What i have learned about Christmas


I have learnd me some things this lesson:

Some people think’s that Christmas is all about Christmas trees, presents and singing Christmas songs.

For the kristien are Christmas a celebrate for Jesus Christ birth for 2000 years ago.

You can´t find anything about Christmas in the bible.

At first they couldn’t find and didn’t know wich day Jesus was born.

And then the Christmasday was at December 25th. 

Then the hole europe was celebrating christmas.

The real Christmas didn’t started before 1800s.

måndag 9 december 2013

Bildarbete

    Såhär ser min bild ut nu. Jag har jobbat ganska mycket med färgerna idag.

onsdag 4 december 2013

Holly´s heroes - Summary


Summary

Past tense:
This episode was about the basketball final between The Rams and Outlaws. 

In the beginning of the episode was it a boy who interviewd Ralph, Holly, Trish and Joel about the game. 

After that heard Ralph voices inside his head, who said that he are going to miss and called him things. 

When Outlaws are training one day are Trish and Scubi looking at them from the bridge, so they can see what the Outlaws are doing at their training. 

Then they were at Holly’s place to eat some food, and talk about the game, and everybody get a necklace from Holly, who will bring fortune.

The outlaws are training basketball for Jacinta’s grandpa Max, but then suddenly Max got a heart attack, but Nick is saving him by doing CPR.

Jacinta and Joel are by their grandpa and they said that they don’t wanna play the match without him there, but Max said that they should do it. 

And then it’s finally time for the match, and the Outlaws are very good playing. 

Then it’s time for a penalty throw and Ralph take it, now he had a much better confident so he do a goal. 

The Outlaws are winning the game, and both Joel and Trish says good things to Outlaws, than they have to tell everything for their trainer Max. 

Present tense: 
Soon is it a basketballmatch between Rams and Outlaws.

Ralph, Holly, Trish and Joel are in a interview, and they are talking about the game.

Ralph can hear voices inside of his head, this voices is coming from Joel, Trish, Scubi and the other players in Rams. 

Trish and Scubi are behind the bridge, so they can watch when Outlaws training for Max.

Ralph, Emily and the other players in the team are at Holly’s place and eat food. They talking about the game, and Holly give a necklace to everybody.

The Outlaws training some basketball, and Jacinta’s grandpa Max is their trainer for today. But suddenly Max got a heart attack, so Nick runs to Max and give him CPR.

Jacinta and Joel are by their grandpa and tell him that they don’t wanna play without him there. But Max say that they must play.

It’s time for the final, and Outlaws playing very good right now. 

And now it’s time for a penalty throw and Ralph take it, he has a much better confidence now so he don’t hear the voices inside his head anymore. He throw the ball, it’s a goal.

The Outlaws win the game, both Joel and Trish say good things to Nick and Holly. The tell Max everything about the match. 

måndag 4 november 2013

Surrealism

1.Vad föreställer bilden.
- Den föreställer en flicka som kollar på någonting nära henne. Bakom henne finns ett slott eller palats, som är upplyst i kvällen/natten. Runt om palatset finns det vatten, från ett hav. Flickan har färgglada fjärilar i håret, som jag tror ska beskriva trygghet. Från hennes rygg går färgglada vingar, vilket gör att flickan ser ut som en älva. 

2.Vilka känslor väcker bilden?
-Jag känner trygghet, på grund av fjärilarna och de färgglada vingarna. Men även lite rädsla, det känns som det är någonting farligt i närheten, eller att det ska hända någonting. Man blir också glad när man kollar på bilden, och det beror nog på alla färgerna. Denna bilden ser ut som en dröm, vilket visar en drömmande känsla också. 

3.Hur har man gjort för att ge bilden det uttrycket? Hur är bilden uppbyggd?
-  Man har använt färgglada färger som sedan övergått i lite gråare skala. Just vingarna och fjärilarna gör att bilden får en levande känsla. Konstnären har gjort så att det är flickan man ser, hon har ett uttryck i ansiktet som ska visa det finns någonting eller någon i närheten. Hon har också gjort bilden väldigt drömmande, vilket är typiskt för surrealismen. Alla färger, och slottet, vingarna och fjärilarna, det är bara sådant man kan drömma om. 

4. Vad kommer man att tänka på när man ser bilden?
- Jag får en känsla av att flickan på bilden är ute mitt i natten, och letar efter något eller någon. Hon är misstänksam, på grund av någonting. Hon får egentligen inte vara ute under natten, det är någonting som lurar ute. Men fjärilarna och vingarna är som en sorts skyddsängel runtomkring henne. 

5. Var har du hittat bilden och hur ser det ut runt omkring den?
- Jag hittade bilden på internet via google. Jag sökte på surrealism, och då kom även en massa andra bilder som tillhör surrealismen fram. 

6. Vem är bilden avsedd för?
- Jag tror att den är för barn eller tonåringar. Den skulle passat bra i en barn eller ungdomsbok. 

7. Vem har gjort den? Vem kan ha beställt den?
-  Denna Bild är gjord av Josephine Wall. 

8. Vilket syfte har bilden främst?
- Josephine Wall är en konstnär som ritar fina drömmande bilder. Och enligt mig så målar hon tavlor och målningar för att de ska vara fina. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Surrealismen 

Konstnärer inom surrealismen:
Salvador Dali
Max Ernst 
Edgar Jené
Josephine Wall 

Allmän fakta
Surrealism är en riktning inom modernistisk konst, litteratur och filosofi. Den kom under 1920-talet i Frankrike, och har sedan spridit sig över västvärlden. Surrealismens ledare var André Breton som föddes 1896, och dog 1966. 

Man säger att ett surrealistiskt konstverk beskrivs som ett drömmande konstverk eller bild. Man beskriver även surrealismen som vars hjälp man söker i tal, skrift och på annat sätt återge tankens verkliga funktion. Surrealismen utvecklades ur dadaismen. Den avsåg att kombinera upplysning med romantik och den kännetecknas av överraskningsmoment och oväntade sammanställningar. 

Surrealismen; Fakta om surrealismen;URL:https://sites.google.com/site/surrealismutstallning/fakta-om-surrealismen Hämtad: 2013-10-21

Wikipedia den fria encyklopedin; Surrealism;URL:http://sv.wikipedia.org/wiki/Surrealism Hämtad: 2013-10-21

måndag 21 oktober 2013

Ugnsbakad falukorv med ris och grönsaker



Ugn: 200° Till: 2 personer

Ingredienser till falukorven:
majs
lök
1 äpple
ketchup
ost
falukorv

Grönsaker:
1 morot
1, 5 dl ärtor
1 dl bönor
2 dl broccoli

Tillbehör:
ris

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Börja med att dela falukorven i tunna skivor, men inte ända ner. Lägg den sedan i en form.
  3. Ta fram löken och äpplet och dela i lagom stora skivor. Lägg sedan äppelbitarna och lökskivorna i falukorven. Ta fram majs, ost och ketchup. Lägg även detta mellan falukorven, lägg på så mycket du vill ha.
  4. Sätt in falukorven i ugnen, och börja med grönsakerna och riset. Mät upp två deciliter vatten i en kastrull och låt det sjuda. När det sjuder kan du lägga i riset. Låt koka tills vattnet har försvunnit.
  5. Lägg sedan i grönsakerna i en kastrull och koka tills de är färdiga. Salta riset och grönsakerna.
  6. Kolla till falukorven under tiden, den är färdig när osten har fått färg.
  7. Lägg upp på tallrik och servera.

Jag jobbade med Emilia, och vår mat blev jättebra!
Vi hade kunnat ha falukorven i ugnen lite längre eftersom den inte var riktigt varm i mitten.

måndag 14 oktober 2013

Rita en bild utifrån en låttext


Jag fick min ide till denna bilden när jag kollade bland olika låttexter som man skulle kunna använda. Det var ganska svårt att hitta en låttext som var både bra och lätt att använda för att kunna göra en bild som visar budskapet och vad texten handlar om.

Det jag vill visa är att flickan blir galen av allt som händer runt omkring henne hon vet inte hur allt ska sluta. Havet och solnedgången ska visa att det kommer en ny dag, och att allt kan bli bättre med tiden.

Arbetet har genomförts bra. Jag började med att välja en låttext, och det blev två meningar ur texten Right here waiting av Richard Marx. Dessa meningarna var: `Oceans apart day after day, and i slowly go insane. I hear your voice on the line, but it doesn't stop the pain´´.
Sedan ritade jag upp en flicka som står och kollar ut över havet i solnedgången. Hon vet inte vad hon ska göra, allting som händer runt omkring henne gör henne galen. Hennes mobil ligger vid stenarna, och från den hörs en röst.
Såhär använde jag meningarna:
  1. Oceans apart day after day: Jag målade ett hav med en stor solnedgång, som ska visa att saker och ting blir bättre med tiden bara man väntar.
  2. And i slowly go insane: Då ritade jag flickan som stod och blickade ut över havet. Det har hänt saker som är svåra för henne och detta gör att hon sakta blir galen på allting.
  3. I hear your voice on the line: Då ritade jag en mobiltelefon som ligger på en sten, därifrån hörs en röst som försöker hjälpa den här flickan som står vid havet.
  4. But it doesn't stop the pain: Jag ritade ju flickan och hon ska visa att även om hon har folk omkring sig som verkligen bryr sig om henne, gör det ändå ont. Det är någonting som har hänt som har satt sig djupt inom henne. Och det är inte så lätt att ta sig därifrån.

Jag har använt ungefär 3-4 lektioner till att färdigställa min bild.

Jag är nöjd, fast det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag kom på saker efteråt som jag hade kunnat göra istället.



Om jag skulle ändrat på någonting skulle det vara solnedgången, den hade kunnat spegla sig i vattnet. Och flickan skulle stått lite närmre så att det var henne man skulle se mest i hela bilden. Men jag är nöjd ändå.