fredag 31 januari 2014

Kikärtsbiffar med potatisbullar

Kikärtsbiffar

Ingredienser:
1 klyfta vitlök
1 purjolök (10 cm)
400 g kikärtor
1 ägg 
2 msk potatismjöl
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
0,5 tsk salt 
1 krm kajennpeppar

Gör såhär:
Skala vitlöken, och hacka purjolöken i små bitar. 
Spola av kikärtorna i kallt vatten, och låt rinna av en stund.
Blanda löken med kikärtorna i en mixer så att det finfördelas.
Tillsätt ägg, potatismjöl och kryddorna, och blanda till en slät färs. 
Forma färsen till 8 biffar, och stek dom i olja i en stekpanna, 3 minuter per sida.

Våra kikärtsbiffar blev bra, men själv så gillade jag inte konsistensen riktigt. Vi kanske skulle haft dem lite längre på stekpannan så att de blev lite mindre mosiga i mitten. Men annars tycker jag att dom blev ganska bra.


Potatisbullar

Ingredienser:
250 g kokt potatis
1 ägg
1 msk mjölk
1 nypa salt
0,5 dl ströbröd
1 msk smör till stekning

Gör så här:
Mosa potatisen, och låt moset svalna.
Blanda i ägg, mjölk och salt, och rör om.
Forma moset till små bollar, och platta ut till små plättar, och vänd dem i ströbröd.
Stek dom i smör på medelvärme ca 3 minuter per sida.

Potatisbullarna blev bäst av allt de var faktiskt jättegoda. Vi kunde nog inte gjort någonting annorlunda med dem, för vi gjorde dem så bra vi kunde.

Vi gjorde också:
Vi stekte morötter och paprika i smör. Sedan kokade vi rödbetor till. Morötterna och paprikan blev faktiskt bättre än jag trodde, och rödbetorna blev goda de med.

Jag jobbade tillsammans med Rebecka, och vi hade ett bra samarbete. Vår mat blev faktiskt ganska bra, men jag tror inte att jag skulle servera kikärtsbiffarna ifall jag bjöd hem en vegetarian. Det vi kunde gjort annorlunda var väl att steka kikärtsbiffarna lite längre. Vi gick efter tallriksmodellen, och fick med både protein, kolhydrater och fett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar